Trump: Trovärdigt uttalande från Saudiarabien

[ad_1]

Vita huset i Washington beklagar i ett uttalande Saudiarabiens besked om att journalisten Jamal Khashoggi dödats på det Saudiska konsulatet i Istanbul. FN:s generalsekreterare António Guterres är “djupt bekymrad” över beskedet.

FN och USA kräver en transparent utredning av Khashoggis försvinnande. Arkivbild.Bild: Jacquelyn Martin

Khashoggi bodde i USA där han bland annat skrev kolumner för Washington Post, och var en frän kritiker av den saudiske kronprinsen Mohammed bin Salman.

Före de nya uppgifterna från Saudiarabien sade USA:s president Donald Trump att han skulle låta kongressen vara med och besluta om ett eventuellt straff mot Saudiarabien, om det kan slås fast att landets ledning varit inblandat i Khashoggis försvinnande. l Vita husets första uttalande efter Saudiarabiens nya besked ges dock inga omedelbara besked om eventuella åtgärder mot landet.

“Vi kommer att fortsätta följa de internationella utredningarna om den här tragiska händelsen och förespråka rättvisa”, står det i ett uttalande, där Vita huset också kräver transparens och att utredningen inte dras i långbänk.

President Donald Trump säger att Saudiarabiens uttalande om Khashoggis död är trovärdigt och ett “bra första steg”. Han säger att han kommer att samtala med Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman.

Den tidigare saudiskvänlige amerikanska senatorn Lindsey Graham, som efter Khashoggis försvinnande har riktat skarp kritik mot Saudiarabien, tror däremot inte på förklaringen till hur Khashoggi dödats.

“Att säga att jag är skeptisk till det nya saudiska narrativet om Mr Khashoggi är en underdrift”, twittrar han.

FN:s generalsekreterare António Guterres är djupt bekymrad över beskedet om att Saudiarabien bekräftar att journalisten dödades på konsulatet, uppger en talesperson.

Guterres kräver en “snabb, grundlig och transparent” utredning av omständigheterna kring Khashoggis död och att ansvariga ställs till svars.

[ad_2]
Source link